Monday 30 May 2011

Fakta dan Kehidupan di Korea Utara - Siri 2

Bandar Propaganda ” di lihat dari bahagian Korea Selatan. Ia adalah propaganda kerana tiada seorang pun yang tinggal di bandar tersebut, ia hanya bangunan kosong, kira macam nak tunjuk la kat Korea Selatan. Pada bangunan-bangunan tu pula ia di lengkapi pembesar suara dan setiap hari, 6-12 jam sehari propaganda di mainkan memberi mesej memuji kehidupan di Korea Utara bagus dan aman.




Tak sah bercerita tentang Korea Utara tanpa pemimping agungnya Kim Il Sung pengasas Korea Utara. Patung dia atas setinggi 20 meter. 


Sekarang yang memimpin Korea Utara Kim Jong Il. Beliau bukan sekadar pemimpin malah di anggap tuhan oleh rakyat Korea Utara. Ada satu kisah doktor perubatan asing yang merawat rakyat Korea Utara yang berpenyakit mata katarak, anehnya apabila penglihatan mereka kembali pulih, mereka tak berterima kasih pada doktor yang merawat mereka tetapi berterima kasih dan memuji-muji macam orang gila pemimpin agung mereka, Kim Jong Il. Mereke tersangat gembira kerana dapat menatap potret Kim Jong Il. Tak dapat di pastikan adakah mereka takut atau otak mereka sudah di 'brain wash' oleh rejim komunis.





 Pemandu pelancong Korea Utara mesti lah yang cun dan terpilih. 




Jalan-jalan di sana sangat lah luas tetapi krang kenderaan sebab miskin.




 Gambar satelit waktu malam di Korea Utara berbanding Korea Selatan. Memang miskin, semua pakai pelita.




Oleh kerana nak jimatkan letrik, pengawal trafik wanita di gunakan.






Propaganda komunis melawan Amerika.
 Hanya kanak-kanak biasa bersama keluarga di stesen keretapi tapi bila nak tangkap gambar secara spontan kanak-kanak ini membuat tabik. Didikan komunis pada kanak-kanak.




Lihat permainan mereka, gambar tentera Amerika di jadikan sasaran.




Pada harijadi Kim Jong Il, rakyat di wajibkan menyambut perayaan ini.





Mass games hanya di raikan di Korea Utara melibatkan 10,000 orang. Apa yang menarik, gambar latar di belakang tu bukanlah tv atau projektor tetapi adalah lautan manusia yang kad di tangan mereka dan membentuk pelbagai formasi menarik. 

3 comments:

  1. tak tunjuk gambar DMZ ka?

    ReplyDelete
  2. pergh. memang giler depa punya brain wash dan pemerintahan!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...