Thursday 16 June 2011

51 Laman Web Kerajaan Di Serang, 41 Tidak Dapat di Akses


Nampaknya ancaman hacker Anonymous yang berpengkalan di luar negara benar-benar berlaku. Seperti yang di janjikan pada jam 3.30 pagi tadi, lebih 51 laman web kerajaan di serang 41 daripadanya tidak dapat di akses ( sebahagian laman web dapat beroperasi semula jam 9 pagi tadi ).

" Pemantauan kami menunjukkan serangan berkurangan pada pukul 4.00 pagi tadi dan hanya memberi impak kecil pada rakyat Malaysia," menurut kenyataan SKMM.

Sasaran utama Anonymous adalah laman web www.malaysia.gov.my dan di percayai server web berkenaan di tutup bagi mengelakkan ia di serang. 

Laman web lain yang di serang adalah milik Kementerian Penerangan dan Komunikasi (www.kpkk.gov.my), Jabatan Bomba dan Penyelamat ( bomba.gov.my ), Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat ( spad.gov.my ) dan Parlimen ( www.parlimen.gov.my ).

Agensi yang terjejas teruk adalah Sabah Tourism dan CIDB. ( Lihat entry terdahulu ).

Serangan di percayai menggunakan DDoS ( Distributed Denial-of-Service ). Amende DDoS tu?

Serangan DoS (denial-of-service attacks) adalah jenis serangan terhadap sebuah komputer atau server di dalam jaringan internet dengan cara menghabiskan sumber (resource) yang dimiliki oleh komputer tersebut sampai komputer tersebut tidak dapat menjalankan fungsinya dengan betul sehingga secara tidak langsung mencegah pengguna lain untuk memperoleh akses layanan dari komputer yang diserang tersebut"

Serangan hacker Anonymous reaksi dari tindakan SKMM menyekat 10 laman web perkongsian minggu lepas.

Yang aku peliknya, amaran dah di beri oleh Anynomus 48 jam yang lalu tapi apa kerajaan buat? duduk diam je ke? Nampak sangat lemah dalam mengawal ancaman penggodam tersebut.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...