Wednesday 15 June 2011

Misteri Keluarga Berjalan Merangkak

Sebuah kisah dari lima sekeluarga berasal Turki yang aku kutip dati VIVAnews. Lima saudara ini selalu berjalan 
merangkak. Tidak dengan lutut, tetapi dengan dua tapak kaki dan dua tapak tangan .


Mereka menjadi perhatian dunia setelah rangkaian televisyen BBC menayangkan filem dokumenteri bertajuk 'The Family That Walks On All Fours' lima tahun yang lalu. Filem ini juga menunjukkan cara mereka hidup di dalam kelompok masyarakat moden.

Mereka menghabiskan sebahagian besar hidup dengan duduk di serambi luar rumah mereka, yang terletak di sebuah desa terpencil. Namun, satu saudara mereka telah melakukan perjalanan keluar desa dan berhubung dengan orang luar.


Ketika filem dokumenteri itu di tayang, lima saudara kandung itu berusia 18 sampai 34 tahun. Mereka yang merupakan keturunan Kurdis, suku pedalaman di Turki, di lihat begitu selesa bergerak dengan dua tapak tangan dan tapak kakinya. Sementara wajahnya mendongak menghadap ke depan.


Mereka tidak dapat berdiri tegak dengan dua kaki. Ketika di arahkan berdiri,  posisi lutut mereka membengkok dan kepala mendongak. Dua wanita dan satu lelaki dari lima bersaudara itu sama sekali tak boleh berjalan dengan dua kaki. Sementara dua orang lagi masih boleh berjalan dengan dua kaki meskipun terhuyung-hayang.

Di percayai punca berlaku kes aneh sedemikian adalah dari genetik yang unik yang menyebabkan keluarga ini tidak boleh berdiri tegak dan berjalan secara merangkak.

Kita yang normal ni patut bersyukur pada kurniaan Allah SWT atas kesempurnaan sifat yang Allah SWT berikan pada kita. 

Ni video sebagai pelengkap :-


No comments:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...