Friday 10 June 2011

Playstation : Butang X-O-Petak-Segitiga, maksudnya?



Pertama kali aku main Playstation(PS) ni pada tahun 2000, top masa tu dengan PS One dengan game Metal Gear Solid, WWE, Gran Turismo,Harvest Moon, Final Fantasy.( tu pun berebut ngan adik aku ) Sampai la ke generasi PS3 ni aku masih lagi main konsol ini. 


Sekarang aku baru tau ape maksud X,O, Petak, Segitiga dalam joystick PS. Jom aku kongsikan pengetahuan ini sikit : -

Teiyu Goto, jurutera Sony telah di beri kebebasan untuk merekabentuk Playstation termasuklah joystick dia sekali, sebenarnya pemilihan simbol-simbol ini bukanlah secara semberono tetapi ia mempunyai maksud tersendiri.

Segitiga - Penunjuk arah, ia mewakili ketua sebab tu ia di letakkan di atas dan berwarna hijau.
Petak    - Merujuk kepada kertas dan ia mewakili menu atau dokumen dan berwarna merah jambu.
O & X  - Mewakili 'ya' atau 'tidak' dan ia berwarna merah dan biru.

Seperkara lagi yang menarik, jurutera-jurutera lain telah mengesyorkan dan 'memaksa' kepada pihak pengurusan Sony untuk merekabentuk joystik seperti joystik Super Nintendo ( gambar bawah ). 

Tetapi Goto telah mengesyorkan joystik seperti yang ada sekarang - mempunyai dua pemegang - dan Goto telah berjaya. Jika anda perasan joystik PS ini tidak pernah berubah bentuk sejak dari PSX hinggalah ke PS3. Berbeza pula dengan X-Box yang sentiasa menambah baik joystik mereka untuk keselesaan bermain.

Ni ada sikit sejarah asal - usul nama konsol X-Box ( pesaing sengit Playstation )


Fikir-fikir balik betul jugak cakap katun ni.. hahaha

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...